PengenalanTamadunan China adalah antara yang terawal wujud di muka bumi. Tamadun
China merupakan antara tamadun yang terbesar kita pelajari selain Tamadun
Indus, Mesapotamia dan Mesir. Tamadun China suatu ketika dahulu juga dikenali
sebagai Tamadun Hwang Ho. Pembinaan tamadun Malaysia masih dalam fasa
permulaan. Sebelum kita kaitkan sumbangan tamadun China dengan pembinaan
tamadun Malaysia, kita haruslah mengenali dengan lebih baik apa itu tamadun
China yang sudah berkurun lamanya.Tamadun
China terletak di Lembah Hwang Ho dan meluas hingga ke bahagian selatan China.
Perluasan kawasan ini bermula dengan kemunculan Dinasti Chin. Kelahiran empayar
yang pertama itu menandakan satu peningkatan dalam tamadun China. Dinasti Chin
bermula pada tahun 221 S.M.dan berakhir pada tahun 206 S.M.Maharaja Shih Huang
Ti merupakan pengasas Dinasti Chin dan beliau berjaya memperluas jajahan
takluknya hingga terbantuk sebuah empayar. Jajahan takluknya amat luas sehingga
ke Sungai Merah di Vietnam. Zaman empayar merupakan zaman jajahan takluknya
yang luas dapat disatukan di bawah sebuah pentadbiran pusat.Perluasan kuasa
dalam tamadun China telah mengubah pemerintahan berbentuk sistem feudal kepada
pemerintahan telah melahirkan empayar pada zaman Dinasti Chin dari tahun
221-206 S.M..Pada masa ini, konsep raja telah bertukar kepada maharaja.
Pemerintahan oleh maharaja membolehkan pembentukan sebuah sistem pentadbiran
atau birokrasi awam yang terdiri daripada pegawai yang dilantik oleh maharaja.
Mereka yang dilantik terdiri daripada rakyat dan pelantikan tersebut dibuat
oleh sebuah jawatankuasa dalam sistem perkhidmatan awam, iaitu Hon Kao
Tsu.Pelantikan pegawai-pegawai ini diasaskan pada pencapaian mereka dalam peperiksaan
awam.Sistem ini diwujudkan pada zaman Dinasti Han dan diteruskan oleh dinasti
lain. Tokoh penting yang memainkan
peranan dalam hal ini ialah Shi Huang Ti.Dalam tamadun China, sistem
perundangannya berteraskan dua prinsip utama, iaitu hukuman berat dan bercorak
kolektif. Teras undang-undang ini adalah daripada falsafah legalisme.
Undang-undang ini telah digubalkan dan diperkenalkan oleh ahli falsafah yang
bernama Han Fei Tzu padazaman Dinasti Chin. Mengikut falsafah tersebut,
undang-undang yang tegas dan kukuh dapat mengawal tingkah laku manusia. Dalam
menjalankan undang-undang tidak harus wujud rasa belas kasihan. Undang-undang
dan penguatkuasaannya harus dipelihara tidak kira dalam apa jua keadaan.Ini
adalah perlu untuk membendung tidakan liar manusia, dan dengan sebab itu raja
mestilah memiliki kuasa yang utuh. Undang-undang yang berasaskan falsafah ini
bertentangan dengan undang-undang yang berteraskan ajaran Confucius yang
diamalkan pada zaman selapasnya, iaitu Zaman
Dinasti Han dari tahun 206 S.M..-8S.M. Ajaran Confucius menekankan keperluan
raja mempunyai pekerti baik dan menjaga ke harmonian manusia serta masyarakat. Dalam Tamadun China, perluasan kuasa juga telah
membawa kepada kelahiran empayar padazaman Dinasti Chin, iaitu di bawah
pemerintahan Shih Huang Ti yang telah berjaya menyatukan seluruh kerajaan kecil
di China. Shih Huang Ti memerintah secara autokratik, iaitu tegas dan
mutlak.Beliau juga telah menghapuskan kuasa golongan bangsawan dengan melantik
gabenor dan panglima tentera untuk mentadbir. Bagi mempertahankan empayar China
daripada serangan orang gasar,beliau telah mengarahkan pembinaan Tembok Besar
China. Kejatuhan Dinasti Chin
telah diganti dengan kemunculan Dinasti Han. Pada zaman Dinasti Han kewibawaan
Maharaja Han Wu Ti yang juga digelar sebagai Maharaja Tentera telah berjaya memperluas
kawasan takluknya melalui angkatan tenteranya yang besar dan kuat. Antara
kawasan yang berjaya ditaklukinya termasuklah Sinkiang, Lembah Tarim dan Tutor
di utara, Yang Tze,Kwangsi, dan Kwang Tung di selatan. Pada zamannya, pengaruh
China telah tersebar ke Jepun dan Turkistan serta keamanan dan kemakmuran
negeri China telah berjaya diwujudkan. Dalam bidang pertanian, sejak Zaman Dinasti Han lagi, tenggala telah
diperkenalkan untukmembuat batas tanaman, kolar kuda untuk membolehkan
kuda menarik tenggala kayu, kereta kuda,dan
kereta sorong beroda, selain penyisir tanah. Pada zaman Dinasti Tang, Song,
Yuan, Ming, dan Ching, perkembangan terus meningkat dalam penciptaan alat
kegunaan pertanian. Sistem penenaman secara bergilir telah diperkenalkan untuk
menjaga kesuburan tanah. Kawasan bukit telah ditereskan untuk pertanian pada
zaman Dinasti Shang. Sistem pengairan seperti pembinaan terusan telah
dilaksanakan untuk memperoleh sumber air dalam pertanian terkawal. Kawalan terhadap
banjir juga telah diambil berat dengan menggunakan terusan yang dibina. Perusahaan logam dan perusahaan tembikar telah
berkembang sejak zaman Dinasti Han lagi.Hasil perusahaan tersebut didagangkan
ke kawasan di luar China dan Barat. Hasil ini mula-mula dibawa melalui jalan
darat, iaitu Jalan Sutera Darat dan kemudian melalui Jalan Laut mulai
DinastiTang. Buktinya terdapat tembikar China di tapak-tapak pelabuhan kerajaan
awal di kawasan-kawasan tersebut. Selain itu, barangan logam juga telah didagangkan. Hasil perusahaan China itu bukan sahaja
didagangkan ke luar tetapi didagangkan di negeri China sendiri. Di negeri
China, muncul persatuan perdagangan yang membawa kepada kelahiran golongan kelas
pertengahan yang besar. Perkembangan ekonomi yang pesat dicetuskan oleh
perkembangan dalam sisitem perhubungan, iaitu pembinaan jalan raya, jambatan,
dan alat pengangkutan seperti kereta kuda dan kereta lembu.Dalam tamadun China,
masyarakatnya menghargai pendidikan, perniagaan, dan kesusasteraan dengan
matlamat utama pendidikannya adalah untuk lulus peperiksaan awam kerajaan.
Terdapattiga peringkat pendidikan, iaitu peedidikan rendah, menengah dan
tinggi. Pada peringkat sekolah rendah, pendidikan bertumpu pada kegiatan
mengenal dan menghafal tulisan ideogram dan sembillan
buah buku suci tanpa memahami maknanya. Pada peringkat menengah, tumpuan adalah
terhadap karangan dan sastera, dan pada peringkat tinggi pula tumpuannya adalah
untuk menterjemah buku suci.Pendidikan di China lebih terjurus kepada
kepentingan untuk pentadbiran. Peperiksaan awam mengandungi tiga tahap, iaitu tahap pertama Hsiu Tai, tahap kedua
Chun-Jen, dan tahap ketiga ChinShih. Tahap pertama setaraf dengan ijazah
pertama, tahap kedua setaraf dengan sarjana dan tahap ketiga setaraf dengan
doktor falsafah seperti yang terdapat pada zaman moden ini. Peperiksaan tahap
pertama dijalankan di daerah, tahap kedua di ibu kota daerahdan tahap ketiga di
ibu kota empayar yang bertempat di istana,
iaitu di hadapan maharaja. Mereka yang lulus tahap atau ijazah pertama yang
berpeluang menjadi pegawai kerajaan dan ijazah ketiga pula layak menjadi
pendiik.Peperiksaan awam tahap ketiga, diadakan tiga tahun sekali. Sistem
peperiksaan awam China adalah yang tertua di dunia.Tamadun China mempunyai reka bentuk seni binaan
yang agak berlainan daripada tamadun lain.Salah satu seni binaan yang telah
dihasilkan ialah Tembok Besar China. Tembik ini dibina sejak zaman Dinasti Chou
dan telah diteruskan oleh dinasti berikutnya. Tembok ini dibina sepanjang
1500batu dari Kansu ke Peking. Sementara itu bandar-bandar China purba seperti
Changan, Anyang,Peking dan Loyang juda dibina dengan rekaan yang mempunyai
tembok batu. Tembok-tembok dikawasan bandar lain pula dibuat daripada tanah
liat dan batu-bata. Malahan di kampung-kampung juga terdapat tembok
biarpun dibina daripada tanah limpur. Setiap tembok ini terdapat pintugerbang
yang dikelilingi oleh parit yang besar dan menara.
Kawasan
di dalam tembok ini menempatkan kediaman maharaja. Salah sebuah istana maharaja
yang masih kekal sehinggan kini ialah Kota Larangan. Istana ini mempunyai
banyak dewan dan taman. Dewan ini berfungsi sebagai balai penghadapan serta
tempat pagoda. Kuil-kuil ini terdiri daripada beberapa buah bangunan yang
merangkumi tempat tinggal, ruang tetamu dan pusat pemujaan. Namun demikian
bentuk ini hanyalah untuk kuil yang besar, pagoda pula berbentuk meninggi
sehingga 15 tingkat. Biasanya, pagoda mempunyai bentuk oktagon dan segi empat
sama.Walau bagaimanapun, bentuk ini tidak tetap bagi semua binaan dan tempat. Secara keseluruhannya, kita dapat mengetahui dan
mempelajari sumbangan tamadun Chinayang masih bertahan hingga hari ini.
Teknologi pembinaan seperti yang digunakan dalam pembinaan Tembok Besar China
merupakan warisan yang dikagumi dan berharga sebagai sumber pelancongan dan
juga sumber contoh seni bina. Tamadun China juga mewariskan teknologi membuat
kertas dan tembikar. Semasa Dinasti Tang, mercun talah diciptakan. Pada
mulanya, mercun ini digunakan untuk meraikan sesuatu perayaan sahaja.
Kemudiannya, mercun digunakan secara meluas untuk peperangan.Kompas yang
pertama juga dicipta oleh penduduk China. Sebernanya, tujuan utama penciptaan
tersebut adalah untuk keagamaan sahaja. Kompas itu diperbuat daripada kayu dan sebatang sudu magnet.Setiap tamadun juga
meninggalkan hasil sastera yang masih dibaca dan dijadikan rujukan hingga ke
hari ini. Tamadun China juga tidak dikecualikan. Tamdun China meninggalkan
rekod sejarah dalam bentuk ensiklopedia, kisah perjalanan dan matlumat geografi
yang dapat digunakan sebagai sumber sejarah. Selain itu, tamadun China juga
merupakan tempat kemunculan ajaran utama di dunia,iaitu Confucianisme dan
Taoisme. Ajaran Confunisme diasaskan oleh Confucius yang lahir padasekitar 551
S.M. di negeri Lu (di Shantung). Beliau pernah menjadi pegawai kerajaan negeri
Lu.Namun demikian, beliau telah meletakkan jawatan dan telah mengembara untuk
menyebarkan ideanya kepada penduduk China. Masyrakat China telah menjadikan
ajaran ini sebagai kepercayaan dan tokoh Conficius telah disembah sebagai salah
satu dewa penting dalam masyarakat China.Secara umumnya ajaran ini menekankan
prinsip moral yang tinggi seperti perkemanusiaan (ren),kesusilaan (li), dan
ketaatan kepada ibu bapa (xiao). Untuk mencapai ketinggian moral ini, seseorangitu
haruslah mendapat pendidikan. Prinsip moral ini juga harus dipertegaskan kepada
semua lapisan mayarakat. Salah satu lagi ajaran yang penting dalam tamadun
China ialah Taoisme. Ajaran ini muncul agak lewat berbanding dengan ajaran
Confuicianisme. Pengasas kepada ajaran ini ialah LaoTze. Beliau lahir di negeri
Chu pada sekitar tahun 604 S.M.. Beliau juga pernah bekerja di negeriChou.
Seperti Confucius, Lao Tze juga telah mengembara ke luar untuk menyebar
pengaruhnya.Beliau telah menghasilkan buku yang bertajuk "Tao Te
Ching" yang mengandungi idea falsafahTaoisme. Taoisme ini pada asalnya
berbentuk falsafah tetapi kemudiannya menjadi ajaran berbentukagama. Dasar
ajaran ini lebih menumpukan konsep Tao yang bermaksud jalan. Setiap tindakan
akand itentukan oleh Tao. Oleh sebab itu manusia tidak harus bertindak terhadap
apa-apa yang berlku.Keadaan ini dirujuk oleh Tao sebagai tidak mengambil
sebarang tindakan atau wu-wei. Jika manusia bertindak, maka, perkara ini adalah
bertentangan dengan prinsip wu-wei dan akan merosakkan dunia. Oleh sebab itu
Lao Tze tidak mnyetujui bahawa manusia boleh mengubah sesuatu ke arah kebaikan.
boleh saya tahu dri sumber mana ?
ReplyDeleteerm..mungkin blog nie boleh diperbaiki lagi agar lebih menarik untuk dibaca..:)
ReplyDeletetulisan kecik sangat.. takpe boleh perbaiki lagi.
ReplyDeleteSaye tanye sumbangan awk jwab lain 😑
ReplyDeleteSaye tanye sumbangan awk jwab lain 😑
ReplyDeletemne sumbangan nya🙂
ReplyDeleteKan dia tak ada sumbangan
DeleteLas Vegas Hotel & Casino - JTM Hub
ReplyDeleteYour location, Las 하남 출장안마 Vegas 공주 출장안마 Casino 당진 출장샵 & Hotel, conveniently located in The Venetian® Tower, 충청북도 출장마사지 is centrally located and 광명 출장마사지 features 4,716 slot and video poker machines